
ارسیا تقوا/ منتقد سینما و روانپزشک
تنها آشنایی با سابقه پربار بنیاعتماد است که نمیگذارد برداشت دافعهبرانگیز ابتدایی نسبت به فیلمی را که با ظاهری کلیشهای با رفتن سراغ بچههای بیمار و حاشیهنشین شروع میشود، دنبال کنیم و ما را به ادامه صحنهها میخواند. بنیاعتمادی که در «خون بازی» نشان داده چه دیدگاه جامع و ذهنیت پختهای نسبت به اعتیاد بهعنوان یکی از پیچیدهترین مشکلات اجتماعی دارد، در «آی آدمها» هم از سختترین لحظهها شروع میکند، اما در پس قصههای تلخ از بچههایی با مشکلات جسمی و حرکتی داستان خود را روایت میکند. بچههایی که حتی نزدیکترین کسانشان از بهبود شرایطشان ناامید شدهاند و حتی گاه در ذهن آرزوی مرگ ایشان را دارند، با آشنایی با امکانات درمانی این فرصت را پیدا میکنند که به زندگی معمولی نزدیک شوند. اما این روایت در گذر از قاب دوربین بنیاعتماد وجوهی برجستهتر پیدا میکند. در شروع با تلاشها برای مبارزه با مرگ و ناتوانی و خلق زندگی بهتر همراه میشویم و وقتی فیلم جلو میرود، در نماها غرق میشویم. صحنهها هم آنقدر خوب کنار هم چیده میشوند تا همراهی ما را با خود بیشتر و بیشتر کنند. صحنههای در ابتدا پراکنده کمکم با رشتهای محکم به همدیگر متصل میشوند. با بچههایی که از نقاط مختلف کشور کنار هم جمع شدهاند، همراه میشویم و بیآنکه فقط بخواهیم دل بسوزانیم و غصه بیخودی برایشان بخوریم، ما را با خود میبرند. خیلی پیش میآید که در فیلم به گریه بیفتیم، اما این گریه نه از سر حس ترحم است و نه فیلم قصد دارد ما را به گریه بیندازد. به نظرم در پاسخ به شکوه چینش نماهایی که سخت به جنس زندگی نزدیک است، گریه گاه طبیعیترین واکنش عاطفی است. فیلم میتوانست بهشدت احساساتگرایانه باشد، اما برعکس فیلم سعی میکند حسوحال و هیجانات را حسابشده به بدنه اثر تزریق کند، به نحوی که یک آن نمیتوانیم لحظههای فیلم را بدون حسوحال ببینیم. تقطیع موجز نماها در راستای ارائه همین حس ممتد انسانی است. بیآنکه فیلم بخواهد دل بیننده را ریش کند، آرام از روی نماهای دردناک و گاه دلگیر میگذرد و سعی میکند در کمترین نما گویاترین معنا را ارائه دهد. در بخشی از فیلم طی کمتر از چند ثانیه روی تخت بیمارستان و در تاکسی با مشکل نوجوانی که مشکل جانکاه کوتاهی فک دارد، آشنا میشویم و بعد در ادامه از لابهلای نماهایی کوتاه به اهمیت مجموعه تلاشهایی که به بهبود او کمک میکنند، واقف میشویم.
فیلم تنش عجیبی را به تماشاگر وارد میکند، اما این تنش ربطی به افکتهای صوتی و تصویری بهکاررفته ندارد. اتفاقا در فیلم کمترین حضور و حرکت دوربین و شدت موسیقی دیده میشود. اما استفاده بجا و بهاندازه از حس تزریقشده به نماها کمک میکند تا تصویر در حساسیتبرانگیزترین شکل ممکن تماشاگر را به جنبش دربیاورد. صحنهها و واکنشهای آدمهای فیلم گاه آنقدر ناب و منحصربهفرد است که فکر میکنیم سازنده چقدر صبر و حوصله کرده تا موفق به شکار این لحظهها شده است؟! گفتوگوی دو پسر مشهدی و بندرعباسی قبل از اتاق عمل نمونهای از این فصلهای بهیادماندنی سینمایی است. نمیدانم چرا این صحنه مرا به یاد گفتوگوی درخشان پیمان معادی و باران کوثری در مینیبوس در فیلم «قصهها» انداخت. شاید خلق گفتوگوی سینمایی تحسینبرانگیز در «قصهها» را بتوان مرهون تلاش دو بازیگر دانست، اما بیشک خلق این فصل در فیلمی مستندگونه مرهون سازندهای کاربلد است.
در فیلم تلخیهای زیادی دیده میشود، اما کاممان تلخ نمیشود، شاید چون آنقدر حواسمان در حین تماشا به ورای حسهای همیشگی است که از این حسهایی که هر روز پشت چراغ قرمز و گوشه و کنار شهر به ما دست میدهد و فقط دلمان را میسوزاند، کنده میشویم و به مکاشفه حال جدیدی نایل میشویم. حسوحالی که در آن غم هست، اما ناامیدی نه! فقر میبینیم، اما دیگر حس ترحم نداریم. اتفاقا این فیلم حس مسئولیت اجتماعی را برمیانگیزد. کاش میشد این فیلم را به همه مردم، بهخصوص خیرین و پزشکان جوان، نشان داد. ۱۸ سال پیش زمانی که «بودن یا نبودن» عیاری پخش شد، چقدر متاسف شدیم که این فیلم که میتوانست جنبش اجتماعی مناسبی برای اهداکنندگان پیوند به وجود بیاورد، بهموقع دیده نشد. از همینرو امیدوارم پزشکان جوان این فیلم را ببینند و علاوه بر مسئولیت حرفهای بر نقش بیبدیل رسالت اجتماعی خود نیز واقف شوند.
کارنامه بنیاعتماد در این سالها حکایت از کارگردانی دارد که فراتر از نقش یک سازنده آثار هنری دغدغههای عمیق اجتماعی دارد. با دیدن «آی آدمها» به نظرم این نقشِ همچون مصلح اجتماعی او بیشتر دیده میشود. هرچند این حس مسئولیت اجتماعی باعث نمیشود که او از وجه زیباییشناختی فیلمسازی نیز غافل باشد. شاید به همین دلیل است که «آی آدمها» فراتر از یک گزارش رسانهای، یک بیانیه لبریز از نوعدوستی و یک چکامه پرحسوحال از منظر هنری نیز دیدنی، خاص و ماندگار است
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- همزمان در سراسر دنیا؛ مستند «ژیلا» آنلاین اکران میشود
- اختصاصی سینماسینما/ رخشان بنیاعتماد: هنرمند، مزدور و رعیتِ اربابان پادگانی نیست
- نوزدهمین جشن تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر پایان یافت/ از وصیت رخشان بنیاعتماد تا جایزه جهانی کیارستمی
- ایران در جشنواره بینالمللی فیلم هند؛ یک داور و هشت فیلم
- تصویر چهل سال تهران در خانه تهران
- پروژه های «نیویورک ۲۰۲۰» و «پاریس به وقت کرونا» در جشن تصویر سال/ تشریح جزئیات جشن تصویر سال
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه نویسندگان سینماسینما (۶)/ آزاده کفاشی، گلاره محمدی
- اعتراض کانون کارگردانان به صداوسیما
- رخشان بنیاعتماد: “زغال” یک هوای تازه در سینماست
- واکنش هنرمندان سرشناس ایرانی به تحریمهای ترامپ علیه مردم ایران / #نه_به_تحریم_ظالمانه
- بنیاعتماد: زندگی توران میرهادی برایم جذاب شد
- به پیشواز دومین اکران اینترنتی فیلم تورانخانم/ یادداشت مشترک رخشان بنیاعتماد و مجتبا میرتهماسب
- تمدید اکران اینترنتی مستند «توران خانم»
- اکران اینترنتی «توران خانم» ساخته مشترک رخشان بنیاعتماد و مجتبا میرتهماسب
- برای بهاریهای سینمای ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





